Wprowadził: Alexandre Prévot
Podpatrzone na: http://www.flickr.com
Dość pomyśleć o oponach. Opony są ma się rozumieć częściami auta, które nie muszą być perfekcyjne, by się poruszać. Jeśli ktoś się zaprze, swoim autem będzie w stanie poruszać się nawet bez
ogumienia, niemniej jednak ogumienie świetnej klasy pozwala zachować lub polepszyć wiele parametrów i osiągów jazdy. Po pierwsze zabezpieczone są
felgi, czyli metalowy fragment koła – za pośrednictwem opony nie będzie wciąż narażona na dziury w jezdniach i nagłe wstrząsy. Dalej – przyczepność, jaka musi być bardzo dobra, by bez trudu móc jechać z większą prędkością, nie wylatywać z drogi na skrętach, a w razie potrzeby potrafić błyskawicznie unieruchomić samochód – im bardziej przyczepne opony, tym krótsza droga
hamowania. Istnieją jeszcze tego rodzaju niuanse, jak taki, że świeżo zakupione, niestarte, dobrze założone ogumienie na wyważonych i wyprostowanych kołach pozwalają bardzo zaoszczędzić na
benzynie.
Przemysł oponiarski jest dość zróżnicowany, na tyle, na ile różne istnieją pojazdy. Począwszy od ciągników, do jakich stosowane są specjalne opony rolnicze (*link), do aut sportowych, jakich opony prezentują się całkowicie inaczej niż typowe koła - (
naprowadzacze kół) samochodów osobowych.
Wprowadził: United Soybean Board
Podpatrzone na: http://www.flickr.com
Opony rolnicze przykładowo charakteryzują się niezwykle masywnym bieżnikiem, który pozwala ciągnikom i kombajnom bez problemów pokonywać trudne tereny uprawne, błota i wszelkie wyboje. Nieco mniej toporne są opony terenowe, choć dostosowane mniej więcej do tego samego, im pomaga jednak zawieszenie samochodów terenowych, które pozwala pokonywać wiele trudnych terenów bez tak wielkich, masywnych opon. Pokrewne oponom aut samochodowych są bodaj opony ciężarowe (HURTOPONY Mysłowice), jakie wyposażone są w gładki
bieżnik, ale z kolei przystosowane do znoszenia ogromnego obciążenia, przez co zbrojone są dość pokaźną konstrukcją drucianą, kala znajduje się pomiędzy paroma warstwami gumy.